Pages

Subscribe Twitter Facebook

torsdag 1. juli 2010

Alt for mange kjører feil i rundkjøringer

I en svensk undersøkelse hevdes det att ca 50% kjører feil i rundkjøringer og det stemmer vel bra i henhold til mine egne opplevelser. Spesielt fremheves det att bruk av blinklys slurves det mye med.

Og så er det dette med plassering i rundkjøringene det syndes det også mye mot. Men hvorfor er det slik mon tro? Dårlig opplæring? Uklare regler?
Det finnes faktisk ikke egne regler for kjøring i rundkjøringer, det er vanlige traffikkregler som gjelder. Det mangler også en standarisering av utforming av rundkjøringene og det gjør att det blir bygd en del lokale varianter som kan skape forvirring tror jeg.

Dette er litt synd fordi en rundkjøring er mye bedre for avvikling av trafikk kontra et vanlig lyskryss. Selv synes jeg kjøring i rundkjøring er uproblematisk og jeg bruker blinklys der det passer og plasserer meg riktig med tanke på hvor jeg skal inn og ut av rundkjøringen.

Hvordan er det med deg selv, kjører du feil?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar