Pages

Subscribe Twitter Facebook

onsdag 14. juli 2010

Fiat Strada får terningkast 3, kan ikke biljournalister kjøre bil uten ESP?

VG og NAF har testet den lille pickup`en Fiat Strada og gitt den terningkast 3, grunnen er att den mangler såkalt elektronisk stabilitetsprogram ESP.

Leser man gjennom testen så får den gjevnt over bra kritikk men når det kommer til sikkerhet gir de bilen bare karakter 1 pga ESP. Dette er etter min mening høl i hue, tror de att folk ikke kan å kjøre bil eller? Eller er det slik nå att folk ikke kan kjøre bil uten att de har alskens elektroniske hjelpemiddel?

Betenkelig spør du meg, jeg vet ikke hvordan føreropplæring er nå til dags men blir det overhode trenet på å kjøre bil uten elektroniske hjelpemiddel? 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke minst NAF burde skamme seg. De skulle gjort hva medlemmene ønsker - presset VELDIG på slik at vi i Norge kan få penger til å kjøpe en NY bil med sikkerhetsutstyr.

Jeg og min familie kjører gammel bil UTEN ESP, UTEN ABS, UTEN airbagger etc. Vi har 5 seter og 1 ratt. Ikke NOE utstyr som varme i setene, uten klimaanlegg, ikke mulighet for å stille speiler fra innsiden, ikke automatisk start av viskere osv osv. En gammel dritbil med andre ord.

Vi kjører en Caravelle med en liten dieselmotor uten turbo... men den gjør jobben ved at vi kommer oss på jobb, får barna i barnehagen, får kjørt barna på ting etter barnehage, jeg får plass til dykkerutstyr til både meg og noen kamerater samtidig, jeg kan få to barnevogner inn bak - UTEN å slå de ned engang. Jeg kan pakke den med feriebagasje til hele familien uten å vurdere takboks engang. En perfekt familiebil for vi som kun trenger en bil med andre ord.

Men den er gammel, og rusten hjelper sikkert heller ikke på sikkerheten. Under bilen har jeg hakket av deler til ramma som holder støtfanger bak for eksempel.. som er på tykkelse med et halvt knekkebrød (og like stort areal..).
Men vi har dårlig økonomi, og vil ikke kunne klare et lån til en ny Caravelle. De koster nemlig fra 650 000kr... og med litt 4x4 (må komme på jobb og få barna i barnehagen FØR de har klart å brøyte her vi bor)og lang type etc så kan man lett legge på 100 000kr til..
Dette er latterlig. Dette er en perfekt familiebil. Å lese tester av "småbiler" som de har klart å stu inn 7 seter i - uten å ha plass til en handlepose etterpå, og se de kalle dette skikkelige familiebiler.. kom an.. trodde de var seriørse..?

En skikkelig familiebil skal gjerne ha minst 7 (helst 8 seter). Den skal ha OK sitteplass til alle. Den skal være sikker. Den skal ha nok lastemulighet til å få inn minst 1 barnevogn og full feriebagasje til ALLE som skal være med.

Da sitter man igjen med biler som VW Caravelle, Opel Vivaro, Fiat Ducato etc.
Disse bilene har en ting til felles. De blir skamkjørt i avgiftssystemet hvor microbiler som Smart etc blir foretrukket.

Smart er en morro bil å kjøre. Spesielt i større byer, hvis man er singel - eller har en samboer. Hvis man ikke trenger bilen til ferie, hvis man ikke har hobbier som krever lasteplass (slik som padling, dykking, windsurfing, klatring, gå turer i fjellet etc).

INGEN kjøper en bil som Caravelle for at de er kule, for at de gir status, for at de ønsker å bruke et par desiliter diesel ekstra på mila mm. De kjøper de for at de enten er håndverkere som treger lasteplassen - eller det er småbarnsfamilier med mer enn 2-3 barn som ønsker plass til barnevogn, kunne ta med besteforeldre på tur, har ikke økonomi til å reise på fancy ferier.. men kan kjøre til et badeland i inn eller utland.
Hvorfor kan jeg ikke kjøpe en slik bil til maks 400 000kr?
Er det for mye å be om?

For oss er det billigere å kjøpe to nye biler, og kjøre med disse - enn det er å klare oss med en. Hvorfor er det slik?
Det må da være klart best om vi klarer oss med en bil?

Autonyheter sa...

God kommentar dette Hr Anonym!
Men det finnes da mange alternativer til Caravelle?

Legg inn en kommentar