(VG Nett) Dieselmotoren trekker forhjulene. Bak er det elektrisk drift på den nye Peugeot-modellen 3008 Hybrid4, som blir verdens første serieproduserte dieselhybrid.
Ja dette var sannelig på tide, har lenge lurt på hvorfor ikke bilprodusentene satset mer på denne kombinasjonen. For med diesel kan man redusere motorvolum og drivstoff forbruk ganske mye, men allikevel opprettholde en god effekt i kombinasjon med elektromotor.
Selv om Peugeot har valgt å bruke en 2 liters motor her greier de og holde forbruket så lavt som 0,38 l/mil. Slett ikke verst og dette er nok fremtiden for hybridbilene tror jeg. Kombinasjonen diesel/elektro kommer vi til å se mer av fremover.
2 kommentarer:
Verdens første skranglehybrid! Dieselmotor er et makkverk i utgangspunktet, et larmende helvete med masse NOX-utslipp som påfører mennesker astma, allergi og kreft.
Heldigvis er nye bensinmotorer under utvikling, og innen 2-3 år har de utkonkurrert dieselmotorene. Bl a fra en japansk produsent er det rykter om en 1,6 liter bensinmotor med lavtrykksturbo (0,4bar) som yter 140HK og har moment på ca 320Nm. Forbruket ved blandet kjøring skal ligge på rundt 0,5 l/mil.
Jeg har selv prøvekjørt en del av dette oppskrytte diesel-herket, og ingen får meg til å kjøpe noe som ser egentlig ok ut men låter som en anleggsmaskin!
Tror nok det tar adskillig lengre tid enn 2-3 år.....Men det er helt klart et spennende alternativ, disse små turbomotorene som kommer.
Legg inn en kommentar